کد خبر 211958
۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
تشریح گزارش عملکرد اداره کل امور شهری و شوراهای استانداری ۶ ماهه نخست سال

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری البرز طی گزارشی، عملکرد این دفتر طی ۶ ماهه نخست سال جاری را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل استانداری البرز، "حمید میرزایی" با اشاره به اهمیت جایگاه دفتر امور شهری و شوراها در مدیریت شهرهای استان و نقش آن در حفظ سلامت اداری، بهبود خدمات شهری، اصلاح ساختار و مبلمان شهری اظهار داشت: با توجه به شاخصه های مدیریتی با سه راهبرد حمایت، هدایت و نظارت، اقدامات مختلفی در دستور کار این اداره کل در بخش های مختلف قرار دارد.
وی با تشریح عملکرد حوزه خدمات شهر بعنوان یکی از مهمترین اقدامات دفتر امور شهری و شوراهای استانداری یادآور شد: خدمات شهری از جمله حوزه های فعالیتی این دفتر حوزه مهم خدمات شهر است که با مسائل روز شهرها و کیفیت خدمات رسانی شهرداری ها مرتبط است که در دستور کار این دفتر قرار دارد. در این راستا ایجاد کارگروهی متشکل از همکاران اداره کل برای بررسی وضعیت موجود، ترسیم وضع مطلوب و پی گیری انطباق وضع موجود با وضع مطلوب، پیگیری ۲۰۰ مورد از درخواست های واصله از سوی مردم ثبت شده در سامانه ی سامد استانداری البرز، پیگیری تخصیص  قیر رایگان به شهرداری های استان، پیگیری جهت اخذ و تحویل ماشین آلات عمرانی و خدماتی به شهرهای استان با هدف گذاری ۳۰ دستگاه ماشین آلات خدماتی و عمرانی به هر شهرداریهای با جمعیت زیر پنجاه هزار نفر، برنامه ریزی و بازدید از ۱۰ حوزه ی خدمات شهر شهرداری های استان و حضور در شهرداری ها، نظارت بر عملکرد سازمان های آتش نشانی و بررسی وضعیت سرانه ی فضای سبز شهرهای استان با توجه به وسعت سرزمینی و جمعیت آن ها، پیگیری جمع آوری نخاله و زباله های انباشتی در حاشیه جاده های بین شهری استان، بررسی وضعیت بهداشت محیط و پاکیزگی مناطق شهری در اکثر شهرهای استان، بررسی  و نظارت بر ساخت و ساز در شهرهای استان با رویکرد انطباق آن ها با قوانین ساخت و ساز شهری با ۹۰ پرونده، حفاظت از محیط زیست و توجه به سلامت آحاد جامعه از موارد مهمی است که از دغدغه های اصلی این دفتر به شمار می رود که تلاش دارد در حیطه قانون و با توجه به توان و بضاعت شهرداری های استان نسبت به ارتقاء سطح و کیفیت آن اقدام نماید. 
به گفته وی در حوزه مقوله پسماند نیز اقداماتی همچون؛ تصویب دوهزار میلیون ریال اعتبار در قالب طرحهای تملک دارایی های سرمایه ای جهت تهیه طرح جامع مدیریت پسماند حوضه آبریز سد کرج انجام شده و با تصویب در گارگروه مدیریت پسماند استان به دبیرخانه کارگروه ارسال و طرح مذکور مصوب شد.
میرزایی اظهار داشت: در خصوص کنترل جمعیت سگ های بلاصاحب نیز اختصاص اعتبار از محل ماده ۴۲(ارزش افزوده) به منظور انجام پروژه های مربوط به ساماندهی و زنده گیری سگ های بلاصاحب به میزان ۱۰۵/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال که بخش عمده آن (حدود ۷۳%) جهت انجام پروژه فوق از سوی سازمان شهرداریها و دهیاری های کشور واریز و هزینه شده است.
به گفته وی برگزاری سه جلسه کارگروه مدیریت پسماند، برگزاری چند جلسه با حضور استاندار البرز جهت بررسی طرح احداث و راه اندازی زباله سوز در سایت حلقه دره و همچنین برگزاری جلسات کارگروه ساماندهی سگهای بدون صاحب و جمع آوری و انتقال ۷ هزار قلاده به مراکز نگهداری در استان از دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه است.
وی افزود: بر این اساس، در حوزه امور شوراها، بررسی ۳۶ پرونده در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ در جلسات حل اختلاف شوراها و رسیدگی به امور شوراها، بروزرسانی پرونده ها، نصب و راه اندازی و آموزش سامانه ملی پایش مصوبات شوراهای اسلامی شهرهای تابعه استان برای ۷ شهرستان و ۱۵ شورای اسلامی شهرهای تابعه استان، بررسی پرونده های شهرداران پیشنهادی از سوی شوراهای اسلامی شهرها، پیگیری و بررسی عملکرد و ارزیابی شهرداریهای ها و شوراهای اسلامی شهرهای تابعه استان از جمله اقدامات صورت گرفته در این حوزه است.
میرزایی یادآور شد: با توجه به اینکه پروژه های عمرانی و بازگشایی معابر در مسیرهای اولویت دار تملکی در راستای رفاه شهروندان در دستور کار مدیریت شهری بوده و حساسیت موضوعات معابر و توافق با مالکین واقع در طرح از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، این حوزه با جدیت نسبت به همه موضوعات ارجاعی از جمله؛ بازدید از حوزه املاک و مستغلات شهرداری های استان با هدف بررسی موضوعات مختلفی همچون؛ اتوماسیون املاک، توافقنامه ها، مصالحه نامه ها، پروژه های اولویت دار تملکی، لوایح شهرداری با محتوای تملکی و نحوه جبران غرامت میزان مساحت اصلاحی، ماده ۴۵ آیین نامه قانون ثبت، واگذاری معابر متروکه اقدام کرده است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری البرز در ادامه سخنان خود، بررسی و پیگیری تا حصول نتیجه در خصوص موضوعات ارجاعی ملاقات های مردمی چهره به چهره استاندار البرز با شهروندان را از دیگر موضوعات قابل پیگیری از سوی این واحد عنوان کرد و گفت: پاسخگویی موضوعات و مکاتبات ارجاعی به دفتر شهری و شوراها با موضوعات تملکات و توافقات و اعطای امتیازات در راستای جبران غرامت املاک دارای اصلاحی بر اساس نظریه طرح تفصیلی و اجرای تعریض پروژه های عمرانی از اهم این موارد است که می توان به آن اشاره کرد.
وی همچنین به تشریح عملکرد حوزه مالی و بودجه شهرداری های استان پرداخت و افزود: در این حوزه نیز پیگیری ثبت قطعی بودجه 18 شهرداری در سامانه بودجه شهرداری های کل کشور مستقر در سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، برگزاری دوره آموزشی با همکاری شورای اسلامی استان در راستای آموزش اصلاحیه دستورالعمل نظارت بر فرآیند حسابرسی شهرداری ها و سازمان همیاری شهرداری ها با حضور روسای شورای اسلامی، روسای کمیسیون بودجه و تلفیق شورای اسلامی شهرها، معاونین و مدیران مالی شهرداری ها، بررسی مستندات ارتقاء درجه ی شهرداری گلسار، بررسی و صدور مجوز قائم مقامی شهرداری های گرمدره ( 48 مورد) ، ماهدشت (37 مورد) و گلسار(19 مورد) مجوز، تشکیل دوره آموزش سامانه ستاد و خزانه داری برای مدیران مالی و کارشناسان مربوطه شهرداری های استان و پاسخ به مکاتبات اداری و استعلام های مرتبط با حوزه مالی و عوارض شهرداری ها، تشکیل سه جلسه کارگروه استانی نظارت بر حسابرسی شهرداری ها در قالب اعضای متخصص، پیگیری و ثبت نام تغییرات شهرداران در سامانه تسهیلات و سرمایه گذاری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به صورت صد در صد، بررسی تفریغ بودجه سازمان همیاری شهرداری های استان و ارائه گزارش به رئیس هیأت مدیره، بررسی اجمالی از بودجه، آیین نامه مالی و عملکرد سازمان همیاری ها و ارائه گزارش به استاندار و رئیس شورای سازمان انجام شده است.
میرزایی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات صورت گرفته در حوزه امور اداری و استخدامی اشاره کرد و گفت: امور اداری و استخدامی شهرداری های استان از جمله وظایف این اداره کل می باشد که به دلیل اهمیت، حساسیت و کیفیت اقدام آن، در زمره فعالیت های دارای بیشترین مراجعه کننده و پیگیری قرار گرفته و از دغدغه های اصلی شهرداری ها و پرسنل آن به شمار می رود. به همین منظور این دفتر با نگاهی ویژه به برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم به شرح زیر مبادرت کرده است.
وی افزود: در این راستا برگزاری 19 دوره آموزشی در قالب 376 ساعت برای 1492  نفر، بررسی 1200 پرونده کارگری در زمینه تطبیق، تغییر شغل و ارتقاء گروه در حوزه مشاغل کارگری، تبدیل وضعیت وضعیت، ارتقاء گروه، انتصاب و انتقال، مأموریت و ... با 285 پرونده، مکاتبه با شهرداری ها در خصوص پیگیری درخواستهای شهروندان در ملاقات های مردم با استاندار البرز، مکاتبه با سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور پیرامون تغییر عناوین پست سازمانی برخی از شهرداری ها و استعلامات به عمل آمده در این خصوص و همچنین برنامه ریزی و بازدید از شهرداری های شهرهای استان، برابر با دستورالعمل های ابلاغی از سوی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور از اهم اقدامات صورت گرفته در این حوزه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha